آشپزی

طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی با شوید


سالاد‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند؛ اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد سیب زمینی با شوید

سیب زمینی متوسط: ۳ عدد
سینه مرغ: ۱ عدد
روغ زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
سس مایونز: ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
شوید تازه: ۲۰۰ گرم
پیازچه: ۳ عدد
ذرت: ۱ فنجان
آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری
پاپریکا و پودر پیاز: از هرکدام ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به سس مایونز

همیشه وقتی در تهیه غذا یا سالاد سس مایونز جزو مواد اولیه است، عده‌ای می‌پرسند، آیا می‌شود به جای آن از ماست استفاده کرد؟ این مسئله تا حدودی سلیقه‌ای است. اگر منع مصرف دارید یا اینکه به خاطر کالری بالای سس مایونز تمایلی به استفاده از آن را ندارید، می‌توانید ماست چکیده را جایگزین کنید؛ اما ماست معمولاً آب می‌اندازد؛ بنابراین توصیه می‌شود برای مهمانی‌ها این کار را انجام ندهید.

نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

نکات مربوط به شوید

برای تهیه سالاد سیب زمینی با شوید بهتر است از شوید تازه استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید شوید را به اندازه‌ای خرد کنید که له نشود. اگر شوید را بیش از اندازه خرد کنید، توی سالاد آب می‌اندازد که خوشایند نیست. اگر در منزل شوید تازه ندارید، می‌توانید از شوید خشک استفاده کنید.

نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

۱- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

طرز تهیه سالاد سیب زمینی با شوید

۱ ـ برای شروع کار ابتدا سیب زمینی‌ها را خوب بشویید و داخل یک قابلمه بریزید و همراه با آب روی اجاق گاز بگذارید تا سیب زمینی کاملا بپزد.
۲ ـ بعد از اینکه سیب زمینی‌های پخته خنک شدند، آن‌ها را پوست کنید و داخل یک کاسه بریزید. سس مایونز، نمک، فلفل سیاه، پودر پیاز و پاپریکا را به آن اضافه کنید و با گوشت‌کوب یا پوره‌کن سیب زمینی‌ها را کاملا له کنید. در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی‌ها را به جای له کردن خرد کنید.
۳ ـ سینه مرغ را بعد از پخت، خرد کنید و به سیب زمینی اضافه کنید.
۴ ـ کنسرو ذرت را بعد از اینکه بیست دقیقه جوشاندید، به مواد بالا اضافه کنید.
۵ ـ پیازچه و شوید را بعد از شست و شو خرد کنید و داخل مواد سالاد بریزید.
۶ ـ در مرحله آخر آب لیمو ترش و روغن زیتون را به سالاد اضافه کنید و همه مواد سالاد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. سالاد آماده را داخل ظرف سرو بریزید و به مدت ۱ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود؛ سپس میل کنید، نوش جان.

طرز تهیه سالاد سیب زمینی با شوید به صورت قالبی

برای تهیه سالاد قالبی می‌توانید کف قالب مد نظرتان را یک کیسه فریزر پهن کنید و سالاد آماده را داخل قالب و روی کیسه فریزر بریزید، تا جایی که قالب پر شود. با کف قاشق سالاد را فشار بدهید تا خوب فشرده و منسجم شود. حالا یک دیس یا بشقاب مناسب را روی قالب بگذارید و خیلی آرام قالب را داخل بشقاب برگردانید. حالا قالب را بلند کنید و به آرامی کیسه فریزر را از روی سالاد جدا کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا