سیاست خارجی

یک دیپلمات پیشین کشورمان:

ایران عاقلانه و هوشمندانه وارد مذاکرات شد

ایران عاقلانه و هوشمندانه وارد مذاکرات شد

یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که اروپا و آمریکا در مذاکرات یکسری خواسته های غیر معقولی داشته اند و اهدافی را دنبال می‌کنند که عامل کندی روند مذاکرات شده معتقد است: ایران برای حفظ امنیت منطقه و بین‌المللی سعی کرد عاقلانه و هوشمند وارد مذاکرات شود.

سید داود صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند برگزاری مذاکرات وین با حضور تیم جدید مذاکره کننده کشورمان اظهار کرد: آقای باقری رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان خود صاحب تجربه بوده و تجربیات خوبی از مذاکرات دارد، بنابراین تیم مذاکره کننده ایرانی می داند با چه هدفی موضوع را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد : تمایزی بین استراتژی هسته‌ای و مذاکرات وجود دارد، استراتژی هسته ای توسط نظام تدوین و به تیم مذاکره کننده ابلاغ می شود، تیم مذاکره کننده نمی تواند از خودش بگوید خطوط قرمز ما اینهاست. در واقع در تمام دوره ها افراد مختلف با تجربیات خودشان پای میز مذاکره رفتند طبق نیات نظام و رهبری و براساس خط قرمز عمل کرده اند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: با توجه به این که اروپا و آمریکا در مذاکرات یکسری خواسته های غیر معقولی داشته اند و اهدافی را دنبال می کنند عامل کندی روند مذاکرات شده اند، در چنین شرایطی طرفین به پایتخت ها برای کسب مشورت باز می گردند تا پس از آن نتیجه گیری کنند زیرا تصمیم نهایی کار سختی است و باید با تدبیر و بررسی همه جوانب انجام شود.

سفیر سابق کشورمان در اسپانیا در ادامه خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم ما از برنامه هسته ای چه می خواهیم؟ چرا و با چه قیمتی؟ این سوالات رئوس مطالبی است که در مذاکرات مد نظر تیم مذاکره کننده قرار گرفته و مورد بحث و مداقه واقع می شود.
صالحی همچنین بیان کرد: یکی از دلایل دیگری که طرف خارجی را متقاعد کنیم تا بر مسائل دفاعی ما تاکید نکنند این است که همان طور قبلا گفتیم و باز هم خواهیم گفت؛ ما به دنبال امنیت کشور، تامین انرژی، رفع نیازهای پزشکی و سلامت مانند آنچه که فرانسوی ها اکنون استفاده می کنند، هستیم.

وی تاکید کرد: ما به غربی ها و همه کسانی که پای میز مذاکره می نشینند تاکید داریم که به دنبال ارتقای توانایی ها و ظرفیت سازی کشورمان هستیم و اگر بحث غنی سازی مطرح می شود یکسری متدولوژی وجود دارد که باید رعایت شود، آن ها نمی توانند به ما دیکته کنند که این علم را نداشته باشیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که ایران یک کشور بزرگ است و طرف های بیگانه باید بفهمند با ایران قدرتمند، هوشمند و متمدن رو به رو هستند، گفت : در قضیه برجام دیدیم زمانی که ترامپ از آن توافق مهم بین المللی خارج شد و عهد شکنی کرد آن هم بر خلاف کنوانسیون ها و مقررات بین المللی، در مقابل، ایران ایستادگی کرد زیرا نمی خواست سریعا خود را از برجام کنار بکشد.

وی در ادامه ابراز داشت : ایران برای حفظ امنیت منطقه و بین المللی سعی کرد عاقلانه و هوشمند وارد مذاکرات شود، تیم مذاکره کننده هم سر قول خودش بود، ما خواستار جنگ نیستیم و حاضر هم نیستیم هزینه سیاسی زیادی بپردازیم. ما خواهان صلح بین المللی هستیم، شرایط افغانستان را ببینید، دستگاه دیپلماسی ما فعال است و در این موارد با سایر همسایگان و مجامع بین المللی رایزنی می کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که استراتژی هسته ای توسط نظام تدوین و به تیم مذاکره کننده ابلاغ می شود، اظهار داشت : تیم مذاکره کننده در مواقع ضروری ملزم به هماهنگی با مقامات عالی کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی و… است، البته تاکنون آقای باقری و تیم مذاکره کننده با رعایت همه مقررات بین المللی خواسته های طبیعی ملت ایران را منعکس کرده اند ولی متاسفانه برخی از کشورهای اروپایی چوب لای چرخ می گذارند، ما تمایل داریم مساله هسته ای هر چه سریع تر و با استدلال به یک سرانجام نیکو برسد.

وی همچنین درباره این که ایران اعلام کرده براساس دو سند تحریم ها و برنامه هسته ای پیش می رود، گفت : این سندها همواره در مذاکرات وجود داشته و با توجه به بحث های حقوقی وسیاسی در روند مذاکرات طرفین استدلال های خود را ارائه می دهند و انتظار داریم مذاکرات با روند مثبت تری پیش برود.

صالحی همچنین در خصوص توافق ایران و آژانس به منظور نصب دوربین ها و تاثیر گذاری این مساله بر مذاکرات وین اظهار کرد : ایران از ابتدا در مورد نصب دوربین ها هیچ مشکلی نداشت، بنابراین آقای گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آمده و بازدید کرد، با وی همکاری های لازم نیز همچون گذشته صورت گرفت البته شرایط ما اینگونه است که از این بازدیدها سوء استفاده نشده و علیه منافع ملی ما نباشد.

سفیر سابق کشورمان در اسپانیا در ادامه این گفت و گو درباره مواضع چین و روسیه نیز گفت: روابط ایران، روسیه و چین یک روابط تاریخی است و ما با اکثر کشورها و همسایگان در ارتباط هستیم و روابط خوبی داریم، همچنین با روسیه و چین قراردادهای همکاری دراز مدت امضا کردیم، پوتین با رویکرد دیگری در روسیه عمل می کند، با چین هم در مسائل علمی، فنی  و تجاری در تعاملات خوبی هستیم.

صالحی خاطرنشان کرد: ایران کشور قدرتمند و صاحب فناوری است و این موضوع چیزی نیست که بخواهند از ما بگیرند اما در جهت مثبت و برای مسائل علمی، پزشکی، کشاورزی و انرژی و نیازهای کشور از آن استفاده می کنیم.

وی با انتقاد از تبلیغات سو و رسانه‌ای که در ابعاد بین المللی دنبال می شود، تاکید کرد : امیدوارم بتوانیم در جهت مثبت برای جامعه بین المللی و  جهانی سهیم باشیم، امروز ایران باعث ثبات و آرامش خاورمیانه است و اگر ایران نباشد صلح، مفهوم خود را از دست می دهد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پایان ابراز داشت: امیدوارم دولت جدید موفق شود و  شاهد دوستی و همکاری عادلانه با همه کشورهای جهان باشیم و با تجربیاتی هم که داریم این تجربیات را در اختیار تیم مذاکره کننده قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا