نماد سایت کافه نیوز

روش درست کار کردن با دستگاه فشارسنج دیجیتال چگونه است

اگر از دستگاه فشارسنج دیجیتال استفاده می کنید برای این که نتیجه دقیقی به دست بیاورید توصیه های این مطلب را رعایت کنید.

کافه نیوز -اندازه گیری فشار خون و نظارت بر آن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی فشار خون متعادل و پیشگیری از سکته قلبی است . امروزه با ورود دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال به بازار برای مصارف خانگی، اندازه گیری فشار خون در منزل و محیط کار به یکی از کارهای روزمره ما تبدیل شده است. از آن‌جایی که فشار خون اندازه گیری شده توسط خود فرد یا اطرافیان می‌تواند مبنای قضاوت پزشکان و دیگر کارکنان بهداشتی درمانی قرار گیرد، لازم است که این اندازه گیری با دقت و به طور صحیح و با رعایت استانداردها انجام شود. بنابراین به نکات زیر توجه کنید:

 

از دستگاه فشار خون دیجیتال مناسب استفاده کنید

به طور کلی ‌‌دستگاه‌های بازویی بر انواع مچی برتری دارند و بهتر است تا حد امکان دستگاه های فشار خونی  را که به دور بازو بسته می شوند خریداری کنید.

 

نکته : بهترین راه برای چک کردن این دستگاه‌ها این است که وقتی فرد برای چکاپ به مطب می رود، دستگاه را به همراه داشته باشد و از پزشک خود درخواست کند که فشار او را یک بار با این دستگاه و بار دیگر با دستگاه داخل مطب اندازه گیری و نتایج را مقایسه کند. با این روش در صورت وجود خطا در دستگاه دیجیتال، فرد از مشکل مطلع می‌ شود.

فرد را در شرایط فیزیکی مناسب قرار دهید

اگر بخواهید فشار خون را به روش دقیق و اصولی اندازه گیری کنید، باید فرد در حدود چند دقیقه در حالت استراحت به پشت دراز بکشد و سپس فشار خون از بازوی چپ او اندازه گیری شود. بازو باید در سطح تراز با قلب و بدن قرار بگیرد و بالاتر و پایین تر نباشد. از طرف دیگر، فردی که در حالت استراحت نیست و مثلا از پله ها بالا آمده است یا احساس گرمای شدید می‌کند، به احتمال زیاد ضربان قلبی بالاتر از حد طبیعی دارد که می‌تواند فشار خون را به غلط بالاتر نشان دهد. پس باید فرد در حالت استراحت قرار گیرد و پس از بازگشت نبض و ضربان قلب به حد طبیعی، فشار خون اندازه گیری شود.

 

 

 

از فشارسنج با اندازه بازوبند مناسب استفاده کنید

اندازه کاف (بازوبند) فشارسنج باید با اندازه بازوی فرد همخوانی داشته باشد. در افرادی که بازوی بسیار چاق دارند، معمولا نمی‌توان از فشارسنج‌های معمولی با کاف معمولی استفاده کرد زیرا نتیجه را به درستی نشان نمی‎‌دهد. این افراد نیاز به فشارسنج با کاف (Cuff) بزرگ دارند. همین مشکل در افرادی که دچار لاغری مفرط هستند وجود دارد و این افراد نیاز به کاف (Cuff) مخصوص اطفال دارند.

نحوه صحیح فشار خون گرفتن با دستگاه دیجیتال

بعد از نشستن یا دراز کشیدن، ۳  تا ۵ دقیقه بدون حرکت آرام بمانید تا ضربان قلب تا حد امکان ثابت شود و بعد از آن باید کاف فشارسنج را روی دست چپ‌تان ببندید.آستین لباس فرد باید کاملا آزاد  باشد و نباید هیچ فشاری را به بازوی فرد وارد کند. اگر در این مورد شک دارید، بهتر است که آستین لباس را به طور کامل درآورید. کاف را به دور بازوی خود ببندید به طوری که لبه پایین آن ۲.۵ سانتی متر از خط آرنج جلوی دست بالاتر  باشد.

 

اطمینان حاصل کنید که توبینگ (شلنگ) دستگاه دقیقا در وسط بازوی شما قرار گیرد تا سنسور در جای درست ثابت شود. چسب کاف را به خوبی روی بازوی خود سفت کنید؛ کاف باید تا حدی روی بازو سفت شود که تنها دو انگشت اشاره و وسط شما بتواند بین قسمت بالایی آن و بازو جای بگیرد.

 

بعد از سفت کردن کاف، اطمینان حاصل کنید که هیچ فشاری روی بازو یا پوست بازوی شما نیست و کاف را بیش از اندازه سفت نکرده‌اید.

 

بعد از بستن کاف، چند لحظه صبر کنید و سپس کلید استارت روی دستگاه فشارسنج را فشار دهید. در حالت خود ثابت و ساکت  بمانید و به دستگاه اجازه دهید که کار اندازه گیری را شروع کند. زمانی که اندازه‌گیری به پایان رسید، مانیتور روی پنل دیجیتال فشار خون و ضربان قلب شما را نشان خواهد داد. اگر مانیتور، فشار خون و ضربان شما را نشان نداد احتمالا طرز صحیح بستن دستگاه فشار خون را اجرا نکرده‌اید .

 

توصیه می‌شود که کاف را باز  کنید، دوباره ببندید و برای گرفتن فشار خون تلاش کنید.

 

خروج از نسخه موبایل