دسته‌بندی نشده

چند حقیقت عجیب درباره روم باستان که حتماً نشنیده اید

روم باستان از قرن هشتم پیش از میلاد مسیح با رشد قابل توجهی مواجه شد، به طوری که از سکونتگاهی کوچک تبدیل به امپراتوری وسیعی شد که سرتاسر قاره ی اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا را دربرمی گرفت. این امپراتوری اثری دست نیافتنی از خود بر تمدن بشری باقی گذاشت، از ساخت الفبا گرفته تا خلق تقویم. تصور ما از روم باستان اغلب به امپراتورها، گلادیاتورها و معماری الهام بخش آن محدود می شود. با این حال، جنبه های بی شماری از این امپراتوری پدیده هست که اغلب ما از آن ها بی خبریم.

۱- افسانه ی رومولوس و ریموس

در اساطیر رومی از دو برادر به نام های رومولوس و ریموس به عنوان بنیانگذاران شهر روم یاد شده است. آن ها در نوزادی در منطقه ای که بعداً به روم تبدیل شد، رها شده بودند. یک گرگ آن ها را پیدا و بزرگ می کند. بعدها در دوران بزرگسالی، رومولوس با ریموس می جنگند و او را به قتل می رساند تا به اولین فرمانروای روم تبدیل شود.

۲- مشکلات جدی در زمینه ی بهداشت داشتند

تحقیقات نشان داده علیرغم تعریف و تمجیدها از وضعیت بهداشت در دوران امپراتوری روم، حمام ها و دستشویی های عمومی آن ها بهشت انگل ها بودند.

۳- از ادرار به عنوان دهانشویه استفاده می کردند

رومی ها از ادرار برای سفید کردن دندان های خود استفاده می کردند، چون ادرار حاوی آمونیاک است، یک تمیز کننده ی خانگی که قدرت زیادی در از بین بردن لکه ها دارد.

۴- مهمانی ای که در آن نقش ها جا به جا می شد

در جریان برگزاری جشنواره ای به نام سترنالیا در دوران امپراتوری روم، برده ها و ارباب ها جایشان را با یکدیگر عوض می کردند. در این جشن که به یکی از خدایان رومی به نام سترن تعلق داشت، برده ها آزاد گذاشته می شدند و حتی این امکان به آن ها داده می شد که گله مندی خود از اربابان شان را ابراز کنند.

۵- زبان فلامینگو غذای محبوبی بود

زبان فلامینگو یکی از غذاهای محبوب امپراتورهای روم بود و معمولاً به همراه مغز قرقاول، جگر طوطی ماهی و روده های مارماهی خورده می شد.

۶- همه ی راه ها به روم ختم می شود

جاده ی آپیا که در قرن چهارم پیش از میلاد، ساخته شد، اولین جاده ی سنگفرش شده ی قابل توجه بود. این جاده روم را به شهر بریندیزی متصل می کرد و نقشی اساسی در تسهیل جا به جایی مواد غذایی و نیروهای نظامی در امپراتوری روم داشت.

۷- امپراتور کالیگولا دستور داد کشتی های تجاری باهم یک پل معلق بسازند

کالیگولا به کشتی های تجاری زیادی دستور داد تا با قرار گرفتن در کنار یکدیگر یک پل معلق به طول ۵ کیلومتر بسازند. رفت و برگشت از مسیر این پل برای کالیگولا ۲ روز به طول انجامید.

۸- باکره های وستا

باکره های وستا به عنوان کاهن زن برای وستا، یکی از الهگان روم باستان خدمت می کردند. آن ها متعهد به باکره ماندن می شدند و اگر معلوم می شد باکرگی خود را از دست داده اند، زنده زنده سوزانده می شدند.

۹- ژولیوس سزار هرگز امپراتور روم نشد

ژولیوس سزار یک رهبر نظامی و دیکتاتور بود از سال ۴۹ تا ۴۴ پیش از میلاد مسیح، بر روم حکومت کرد. با این حال، او هرگز رسما به عنوان امپراتور روم شناخته نشد.

۱۰- دراز کشیده غذا می خوردند

رومی ها دراز کشیده و با دست غذا می خوردند. آن ها گاهی از قاشق استفاده می کردند اما کارد و چنگال جایی در غذا خوردن شان نداشت.

۱۱- در کولوسئوم نبردهای آبی هم برگزار می شد

کولوسئوم گهگاه با آب پر می شد و رومی در آن نبردهای آبی برگزار می کردند که تماشاچیان زیادی هم داشت.

۱۲- گلادیاتورها به ندرت تا پای جان می جنگیدند

گلادیاتورها که در دوران امپراتوری روم از شهرت زیادی برخوردار بودند، برای اسپانسرهای خود بسیار پولساز بودند، اسپانسرهایی که علاقه ای به دیدن مرگ این سرمایه های ارزشمندشان نداشتند. به همین دلیل، مبارزه ای که به مرگ گلادیاتورها ختم شود، اتفاق رایجی نبود.

۱۳- امپراتور کاراکالا برادرش را در برابر چشمان مادرشان به قتل رساند

در سال ۲۱۱ میلادی، امپراتور کاراکالا دستور داد برادرش گتا را در حضور مادرشان به قتل برسانند و مادرشان را نیز از سوگواری منع کرد. گتا با کاراکالا برای کسب قدرت در رقابت بود.

۱۴- بعد از رفتن به دستشویی خود را با یک اسفنج مشترک پاک می کردند

در روم باستان، استفاده از توالت، عملی اشتراکی بود. رومی ها برای تمیز کردن خود بعد از رفتن به دستشویی در توالت های روباز عمومی، به طور مشترک از یک اسفنج که به سر یک چوب چسبانده شده بود، استفاده می کردند.

۱۵- امپراتوران رومی زهر مصرف می کردند

برخی امپراتوران رومی آگاهانه و به طور مرتب ماده ای به نام میتریداتیوم مصرف می کردند که حاوی مقادیر اندکی زهر بود. آن ها معتقد بودند این کار باعث قوی شدن بدن شان در برابر زهر می شد، برای زمانی که کسی قصد جان شان را می کرد.

۱۶- قتل پدر خود جرم بزرگی بود

هر کسی که در قتل پدر خود گناهکار شناخته می شد، او را درون یک کیسه به همراه حیوانات وحشی به داخل رودخانه می انداختند.

۱۷- سیستم فاضلاب نقشی اساسی در شهرها داشت

سیستم فاضلاب رومی ها که به آن کلوئاکا ماکسیما گفته می شد از دوره های جمهوری و امپراتوری روم به جای مانده است و هنوز هم برای تخلیه ی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۸- امپراتور کلودیوس قانون را برای ازدواج با برادرزاده اش تغییر داد

کلودیوس قانون امپراتوری روم را تغییر داد تا بتواند با برادرزاده اش، اگریپینا ازدواج کند. آن ها در سال ۴۹ پیش از میلاد مسیح ازدواج کردند که حاصل این ازدواج، امپراتور آینده ی روم، نئو بود.

۱۹- تماشای مرگ مجرمان به دست حیوانات وحشی یک سرگرمی بود

آمفی تئاترهای رومی مملوء از تماشاچیانی می شد که برای دیدن مرگ مجرمان توسط حیوانات وحشی به آنجا می آمدند. برای این کار معمولاً از شیر و ببر استفاده می شد.

۲۰- زنان ثروتمند عرق بدن گلادیاتورهای محبوب را می خریدند

عرق و آلودگی های روی بدن گلادیاتورهای محبوب از روی پوست شان برداشته و بعد از ریختن درون یک بطری، به زنان فروخته می شدند. این ترکیب را برای تقویت قوای جنسی و افزایش زیبایی مؤثر می دانستند.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا